Zakumaj.pl

Co zrobić, aby dobrze spać?

Co zrobić, aby dobrze spać?

Sen jest jedną z ważnych potrzeb biologicznych człowieka. Bez niego nie jest możliwa regeneracja naszego organizmu. Jeśli mamy za mało snu, źle wyglądamy, zaczynamy chorować, jesteśmy rozdrażnieni i niecierpliwi, mamy trudności z pamięcią i podejmowaniem decyzji. Gdy niewyspani siadamy za kierownicą, stwarzamy zagrożenie na drodze – podobnie, jakbyśmy prowadzili samochód po wypiciu drinka. Trzeba dbać o dobry sen. Jak to zrobić, podpowiadamy w tym artykule.

  • Styl życia

    Styl życia

    O tym, jaka jest jakość snu, decyduje styl życia. W ciągu dnia powinniśmy dostarczyć organizmowi odpowiednią porcję ruchu oraz świeżego powietrza. Jeśli to zrobimy, z zasypianiem nie powinno być problemu. Krótki spacer, poranny jogging, ćwiczenia oddechowe czy wyjście na basen są bardziej skuteczne od tabletek nasennych. Zadbać trzeba także o dietę. Powinno być w niej jak najmniej węglowodanów prostych – białego cukru i mąki – a jak najwięcej produktów zbożowych, warzyw i owoców. Powinno się unikać wszelkich fast foodów oraz gazowanych napojów. Po południu nie należy pić kawy i mocnej herbaty ze względu na zawartość kofeiny, która działa pobudzająco. Z tych samych powodów nie należy wieczorem palić papierosów.

  • Rytm dobowy

    Bardzo często przyczyną problemów z zasypianiem jest rozchwianie rytmu dobowego. Jeśli w tygodniu śpimy za mało, bo mamy nadmiar obowiązków, nadrabiamy to w weekendy, kiedy wysypiamy się dłużej. Albo w weekend prowadzimy bujne życie towarzyskie i balujemy całą noc. Organizm nie toleruje takiego postępowania i odwdzięczy nam się bezsennością, która jeśli nie zmienimy swoich nawyków, przerodzi się w bezsenność przewlekłą, a tę trzeba będzie leczyć.

  • Twoje rytuały

    Bardzo ułatwia zasypianie nie tylko ustalenie stałej pory udawania się spać (z tolerancją około jednej godziny), ale także stworzenie swojego rytuału poprzedzającego zaśnięcie. Taki rytuał powinien być dopasowany do twojego stylu życia i obowiązków, ponieważ jego przestrzeganie nie może kojarzyć się z presją. Jeśli będziesz się zmuszać do wykonania zaplanowanej sekwencji czynności, rytuał nie spełni pokładanych w nim nadziei. Zamiast się wyciszyć i przygotować do snu, zirytujesz się tylko, a to przepędzi sen na cztery wiatry. Jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, od aromatycznej kąpieli z olejkami czy relaksującego masażu pod prysznicem po trening relaksacyjny albo medytację. Elementem rytuału może być także wietrzenie sypialni, układanie pościeli czy ustawianie drobiazgów na stoliku nocnym.

  • Klimatyczna sypialnia

    Klimatyczna sypialnia

    Jak uczynić sypialnię krainą szczęśliwego snu? Zacznij od porządków. Wynieś z sypialni telewizor, jeśli tam jest. Przy okazji pozbądź się też laptopa i wszelkich rzeczy przypominających o pracy. Jeśli musisz w sypialni mieć biurko, zaprowadź na nim porządek, by nie kojarzyło się ze stertą nie załatwionych spraw. Papiery doskonale się przechowuje w kolorowym pudle, nie muszą zalegać stertą na biurku czy parapecie. Nowe zasłony albo kolorowa pościel czy ozdobne poduszki wprowadzą do sypialni romantyczny klimat. Kup sobie ładną lampę solną, jej łagodne światło nada pomieszczeniu intymną atmosferę.

  • SOS dla snu

    SOS dla snu

    Zmień nawyki, które utrudniają ci zasypianie. Nie jedz kolacji bezpośrednio przed snem, tylko 3 godziny wcześniej. Nie pal przed snem papierosów ani nie pij kawy. Nie pracuj do oporu, nie oglądaj również ekscytującego filmu tuż przed położeniem się do łóżka (albo wręcz w łóżku). Również ćwiczenia fizyczne przed spaniem nie są wskazane. Wypij napar z melisy albo szklankę ciepłego mleka. Bardzo skuteczna w razie problemów z zasypianiem jest medytacja, która wprowadza mózg w stan alfa.