Zakumaj.pl

Dieta zimą – co jeść, żeby być zdrowym?

Dieta zimą – co jeść, żeby być zdrowym?

Zimowy jadłospis różni się od diety w czasie innych pór roku. Mniej jest w nim warzyw i owoców, więcej tłuszczu i cukru, co nie sprzyja ani wadze, ani ogólnemu stanowi zdrowia. Może nawet osłabić, ponieważ organizm nie będzie miał cennych składników, które go wzmacniają. To właśnie zimą, kiedy infekcje są częste, powinno się szczególnie wzmacniać układ immunologiczny.

  • Ciepłe zupy

    Ciepłe zupy

    Nie zawsze ma się ochotę na zupę, latem pomija się je na rzecz innych produktów, zwłaszcza sałatek i surówek, jednak zimą warto zrobić z nich podstawowy posiłek. Dobra, bogata w składniki zupa z powodzeniem zastępuje cały obiad, a przede wszystkim rozgrzewa. Jest to główna zaleta tego dania – dostarcza ciepła, które jest niezbędne wychłodzonemu w czasie zimy organizmowi. Najlepiej do jej przygotowania używać licznych, dostępnych, warzyw: ziemniaków, marchewki, pora, pietruszki, selera, brokułów i gotować je przez chwilę na parze, po czym wrzucić do wywaru rosołowego. Dzięki temu stworzy się nie tylko sycący, ale przede wszystkim zdrowy posiłek.

  • Smaczne kiszonki

    Smaczne kiszonki

    Zdrowy układ pokarmowy to podstawa odporności. Jeżeli jest osłabiony, a równowaga bakteryjna w nim jest zachwiana, wówczas może dojść do zachorowania. Zimą jest się na to szczególnie narażonym, dlatego w diecie zimowej powinno znaleźć się dużo produktów powstałych dzięki fermentacji. Kiszone ogórki, kiszona kapusta, inne rodzaje kiszonych warzyw, fermentowany nabiał, wszystkie te produkty działają pozytywnie na florę bakteryjną przewodu pokarmowego. Zabijają szkodliwe bakterie oraz grzyby, oczyszczają organizm i są dobrymi dostawcami probiotyków. Warto do obiadu dodać surówkę z kiszonej kapusty albo kilka ogórków. Dodatkowo ten typ produktów chroni przed niestrawnością.

  • Witamina D

    Witamina D

    Niedobór witaminy D ma niekorzystny wpływ na kości oraz ogólny stan ciała, może powodować osłabienie i podatność na choroby. Niestety, zimą jest to popularny brak, ponieważ to promienie słoneczne mobilizują organizm do jej wytwarzania. W czasie chłodnych miesięcy jest ich mniej, więc mamy mniej witaminy i trzeba ją pozyskiwać z innych źródeł. Jednym z nich są jogurty naturalne, jaja, zwłaszcza żółtka, jak również tłuste ryby, które koniecznie powinny znaleźć się w zimowym jadłospisie. Tłuszcz, który zawierają, nie jest tak tuczący jak ten, znajdujący się w mięsie, a dostarcza witaminy D, kwasów omega-3 i składników chroniących przed rozwojem nowotworów.

  • Warzywa i owoce

    Warzywa i owoce

    Wiele osób w czasie zimy zapomina o warzywach i owocach. Owszem, jest ich znacznie mniej niż w czasie wiosny oraz lata, jednak są. Pozbawienie organizmu codziennej porcji takich składników wpływa niekorzystnie na odporność oraz wygląd. Z tego powodu warto zapoznać się z kalendarzem owoców i warzyw dostępnych zimą i korzystać z nich. Wśród owoców można znaleźć nie tylko jabłka, ale również banany, mango, grejpfruty, które dostarczają wiele witaminy C, natomiast wśród warzyw można znaleźć brokuły, brukselkę, szpinak, buraki oraz różne odmiany kapusty. Owoce nadają się idealnie do zdrowych przekąsek, nawet na ciepło, natomiast z warzyw można przygotować sycące zupy i zapiekanki.