Zakumaj.pl

Jak poprawnie zredagować ogłoszenie?

3.3 (razem głosów: 4)
Jak poprawnie zredagować ogłoszenie?

Ogłoszenie jest jedną z form tekstów użytkowych. Często jest to tekst bardzo krótki. Dlatego wydaje się, że napisanie ogłoszenia jest łatwe i nie ma się nad czym szczególnie zastanawiać, tym bardziej, że z tekstami takimi spotykamy się bardzo często. Od staranności zredagowania ogłoszenia zależy jednak, czy informacja, którą chcemy przekazać, dotrze do właściwych osób i zostanie poprawnie odebrana. Potrzebujesz napisać ogłoszenie? Podane tu porady na pewno ci pomogą.

  • Czego dotyczą ogłoszenia?

    Ogłoszenia mogą dotyczyć bardzo różnych spraw, na przykład zawiadamiają o mającym nastąpić wydarzeniu. Może to być festyn organizowany przez daną społeczność, zbiórka odzieży dla potrzebujących, wymiana instalacji w budynku. Ogłoszenia mogą informować o obowiązujących przepisach (na przykład administracja budynku wywiesza ogłoszenia o zasadach dotyczących segregacji odpadów czy wyprowadzania psów). Bardzo bogaty i urozmaicony dział to ogłoszenia drobne (oferty pracy, kupna, sprzedaży itp.). Ogłoszenia towarzyszą wielu dziedzinom naszego życia.

  • Układ i wygląd ogłoszenia

    Układ i wygląd ogłoszenia

    Ogłoszenie jest tekstem, który ma przeczytać wielu ludzi, jeśli ma spełnić swoją rolę. Dlatego powinno być atrakcyjne wizualnie i czytelne. Wyróżnij tytuł. Starannie dobierz styl czcionki i jej rozmiar. Stosuj wyróżnienia w tekście i kolorowy druk w celu podkreślenia najważniejszych informacji, na przykład telefonu kontaktowego. Umieść w ogłoszeniu zdjęcie przedmiotu, który chcesz sprzedać, lub zwierzaka, który ci zaginął. Redagując ogłoszenie, pamiętaj o zwięzłości. Unikaj ozdobników stylistycznych. Tekst musi być konkretny, zrozumiały i jednoznaczny, żeby nie było nieporozumień. Zadbaj także o poprawność językową i – koniecznie! – ortograficzną (w razie wątpliwości skorzystaj ze słownika).

  • Redagowanie ogłoszenia krok po kroku

    Redagowanie ogłoszenia krok po kroku

    Zanim przystąpisz do redagowania ogłoszenia, zastanów się, jakie informacje chcesz w nim zamieścić. To jest bardzo ważny etap – jeśli poszukujesz zaginionego psa, informacja o ewentualnej nagrodzie może być zachętą do zwrócenia uwagi na błąkające się zwierzę. Podobnie może oddziałać argument emocjonalny – warto więc napisać o przywiązaniu rodziny do zwierzaka. Jeśli napiszesz, że cena sprzedawanego przedmiotu jest „do negocjacji”, zachęcisz tych kupujących, dla których cena podana w ogłoszeniu jest za wysoka i prędzej znajdziesz nabywcę. Jeśli dokładnie sprecyzujesz zasady kontaktu z tobą jako ogłoszeniodawcą – zwyczajnie ułatwisz sobie życie i nie zniechęcisz osób zainteresowanych ogłoszeniem.

    Teraz możesz już przystąpić do redagowania ogłoszenia. Zacznij od tytułu „Ogłoszenie”, następnie sprecyzuj, czego ono dotyczy (na przykład sprzedaży). Teraz opisz sprzedawany przedmiot, starając się jednocześnie zachęcić potencjalnego nabywcę. Wymień elementy, które świadczą o atrakcyjności twojej propozycji (walory przedmiotu, cena). Określ warunki transakcji (na przykład proponowana cena – do negocjacji czy ostateczna) i sposób kontaktu z tobą. Ogłoszenie można opatrzyć datą.