Zakumaj.pl

Jak radzić sobie ze zmęczeniem psychicznym?

0.5 (razem głosów: 1)
Jak radzić sobie ze zmęczeniem psychicznym?

Zmęczenie psychiczne może dopaść każdego. Dużo obowiązków, mało czasu na odpoczynek, ciągła presja czasu, wszystko to sprawia, że pogarsza się nastrój, rośnie zniechęcenie i w efekcie odbija się to na zdrowiu fizycznym oraz na najbliższym otoczeniu. Z tego powodu trzeba zadbać o własną psychikę, aby długotrwałe zmęczenie nie poczyniło poważnych szkód zdrowotnych.

  • Cenny odpoczynek

    Cenny odpoczynek

    Pierwszym krokiem do przyniesienia sobie psychicznej ulgi jest zrozumienie, że do odpoczynku ma się prawo. Wiele osób wychodzi z założenia, że odpocznie potem, że praca wymaga, aby być ciągle w pogotowiu, działać, robić i brać na siebie dużo obowiązków. Mało kto zauważa, że im więcej pracy, a mniej odpoczynku, tym gorzej dla całego ciała, a i efekty pracy są coraz gorsze. Nawet jeżeli nie ma się czasu codziennie odpocząć więcej niż 1 godzinę, trzeba wykorzystać ją maksymalnie – tylko na relaks, bez martwienia się wtedy obowiązkami domowymi oraz zawodowymi.

  • Kąpiel z zapachami

    Kąpiel z zapachami

    Może wydawać się to banalnym sposobem, jednak ciepła kąpiel z dodatkiem olejków zapachowych albo soli do kąpieli bardzo dobrze wpływa na psychiczny relaks. Najlepiej przygotować kąpiel, która będzie trwała maksymalnie 30 minut, dzięki czemu ciało nie przegrzeje się. Woda powinna być ciepła, sole dokładnie rozpuszczone, a dodany olejek relaksujący. Bardzo dobrze sprawdza się olejek lawendowy oraz cytrynowy. Nie tylko leżenie w wodzie z nimi sprzyja odpoczynkowi, ale również wdychanie. Przynosi relaks oraz przyjemność. Dodatkowo, w czasie kąpieli ciało jest masowane delikatnymi ruchami wody, dzięki czemu mięśnie rozluźniają się i po zakończeniu seansu jest się wypoczętym. Dla dodania nastroju można zapalić w łazience świeczki lub puścić cichą muzykę.

  • Aktywność fizyczna

    Aktywność fizyczna

    Zmęczenie psychiczne to stan, w czasie którego nie ma się ochoty na nic poza położeniem się i leżeniem w bezruchu, jednak zamiast tego warto zastosować coś zupełnie odmiennego – ruch. Spacer, bieganie, serię ćwiczeń w domu lub na świeżym powietrzu, wyjście na basen. Nawet, jeżeli na początku nie ma się ochoty na wysiłek, z każdą kolejną minutą poświęconą na aktywność fizyczną będzie się dostrzegało jej zalety. W czasie ćwiczeń wszystkie troski znikają, stają się odleglejsze, następuje skupienie na tym, co robi się tu i teraz, na prawidłowym oddychaniu oraz wykonywaniu ćwiczeń lub biegu przed siebie. Dodatkowo w czasie ruchu ciało zaczyna być lepiej dotlenione, co poprawia kondycję mózgu i tym samym sprzyja zmniejszeniu zmęczenia psychicznego.

  • Słodkie lenistwo

    Słodkie lenistwo

    Wbrew powszechnej opinii mózg nie musi być ciągle zajęty pracą, nauką, rozwiązywaniem problemów. Chwile lenistwa również są mu potrzebne. Leżenie, patrzenie przed siebie, drzemka lub gdy sprzyja pogoda, leżenie i patrzenie w chmury to dla umysłu bardzo dobry odpoczynek. Może wtedy uporządkować pewne informacje, odetchnąć, a także pobudzić wyobraźnię do lepszego działania, co przydaje się w późniejszej pracy.