Zakumaj.pl

Jak sobie radzić z poczuciem niskiej wartości?

Jak sobie radzić z poczuciem niskiej wartości?

Poczucie wartości człowieka jest ściśle związane z jego wychowaniem w dzieciństwie. Zaniedbane dzieci z rodzin patologicznych z reguły mają niskie poczucie własnej wartości, popadają w nałogi, depresję, idą śladami rodziny. Dzieci z zasadniczo dobrych domów, ale nieumiejętnie wychowane, a w szczególności takie, u których niezaspokojone zostały potrzeby wyższego rzędu, na swojej życiowej drodze również mogą borykać się z problemami swojej wartości. Klamka nigdy nie zapada w tej kwestii, dążenie do samorealizacji i lepszego widzenia siebie leży w Twoich rękach. Przy okazji poruszenia tego problemu warto zastanowić się, co w naszym życiu przeszkadza nam w odczuwaniu siebie jako człowieka o dużej wartości.

  • Trudne dzieciństwo

    Trudne dzieciństwo

    Choć trudno w kilku słowach zmyć przeszłość i kazać być człowiekowi szczęśliwym i odczuwać swoją wartość jako człowieka, nie pozostaje mi nic jednak innego, jak to zrobić. Twoje życie należy do Ciebie, nie warto iść w dół. Warto być komuś potrzebnym, stworzyć rodzinę, mieć dzieci i funkcjonować tak, aby być szczęśliwym. Poczucie niskiej wartości związane z trudnościami przeżytymi w dzieciństwie można „naprawić” dzięki specjalnym terapiom. Grunt to chcieć i wierzyć.

  • Toksyczna praca

    Powyższa praca może wyniszczać Cię od środka. Może być tak, że nie czujesz się w niej spełniony, doceniony, sprawiedliwie wynagradzany za włożony trud. Poczucie niesprawiedliwości i sytuacji bez wyjścia rodzi w dużej mierze poczucie niskiej wartości. Czas więc zastanowić się, czy nie tkwisz w takim układzie i zwyczajnie zmienić pracę.

  • Toksyczny związek

    Toksyczny związek

    Kolejna toksyczność w Twoim życiu, która może zaniżać Twoją wartość, to toksyczny związek. Nie jest w nim dobrze, lecz tkwisz w nim, tkwisz w martwym punkcie. Odczuwasz również niesprawiedliwość, brak prawdziwej miłości, a jedynie toksyczną, czujesz się oszukiwany, a może nawet ofiarą. Rozwiązanie jest jedno – poważna, dorosła rozmowa, wspólne rozważenie za i przeciw, ewentualność terapii. Wszystkie podjęte działania zmierzać mają w kierunku poczucia się wartościowym człowiekiem.

  • Brak pasji

    Brak pasji

    Brak zainteresowań czy też pasji, nawet najmniejszego „czegoś”, co jest nasze i sprawia nam przyjemność, doprowadza po czasie do przygnębienia, osamotnienia, wyizolowania, smutku, aż w końcu do tytułowego problemu. Zacznij więc robić cokolwiek, co mogłoby Cię uszczęśliwić, w czym mógłbyś czuć się spełniony i co dawałoby Ci tzw. power.

  • Kwestia finansów i wyglądu

    Dwie powyższe kwestie są najmniej trudne do przezwyciężenia. Pozytywne nastawienie do pracy i zarobku rodzi pomysły, daje chęci do kształcenia się i podnoszenia kwalifikacji. Wygląd jest tylko wyglądem, który dzięki niewielkiemu wysiłkowi i odrobinie silnej woli można poprawić. Możesz iść do kosmetyczki, zmienić fryzurę na taką, w której będziesz wyglądać korzystniej, zmienić styl ubierania się, zażywać ruchu, zdrowo się odżywiać, wprowadzić dietę, jeżeli masz kłopoty z otyłością. Pamiętaj jednak, że wygląd nie może być wyznacznikiem Twojego przekonania o samym sobie.