Zakumaj.pl

Co zrobić, by spać lepiej?

Co zrobić, by spać lepiej?

Zdrowy sen jest konieczny dla naszego codziennego funkcjonowania. Kiedy jesteśmy niewyspani, stajemy się drażliwi, nie możemy się skupić, popełniamy błędy. Czujemy się zmęczeni, nie mamy energii. Piekące i zaczerwienione oczy oraz szara cera, a także ból głowy to również cena nieprzespanej nocy. Ważne jest nie tylko to, by spać wystarczająco długo. Istotna jest również jakość naszego snu. Dlatego warto wiele zrobić, by spać lepiej. Kilka porad na ten temat znajdziesz w tym artykule.

  • Zaczynamy od oddychania

    Zaczynamy od oddychania

    Warunkiem wartościowego, głębokiego snu jest odpowiednie dotlenienie organizmu. Dlatego trzeba starannie wietrzyć sypialnię przed pójściem spać, a gdy nie jest bardzo zimno, spać przy otwartym oknie. W sypialni nie powinno także być zbyt ciepło (wystarczy temperatura 18°C, a nawet 16°C). Samo wywietrzenie sypialni to jednak nie wszystko. Trzeba zadbać także o dotlenienie organizmu w ciągu dnia. Trzeba spędzić trochę czasu na świeżym powietrzu. Można pójść na spacer albo drogę do pracy odbywać pieszo. Na weekend warto zaplanować dłuższy pobyt w parku albo poza miastem. Bardzo pomocne mogą być także ćwiczenia oddechowe, ponieważ siedząc przy biurku w czasie pracy, na ogół oddychamy zbyt płytko.

  • Ruch to zdrowie

    Ruch to zdrowie

    Jeśli w ciągu dnia uda nam się znaleźć trochę czasu na aktywność fizyczną, nasz nocny sen z pewnością będzie głębszy i bardziej wartościowy. Gimnastyka poranna albo jogging to wspaniałe rozwiązanie. Można chodzić na basen, jeździć na rowerze albo zapisać się do fitness klubu. A gdy naprawdę brakuje czasu, warto wykorzystać odpowiednio przerwę w pracy. Wystarczy kilka minut, by wykonać parę ćwiczeń rozciągających. Można też przejść się na krótki spacer w czasie przerwy na lunch. Trzeba jednak pamiętać, że wyczerpujących ćwiczeń fizycznych nie należy planować przed snem – czas na nie jest około 6 – 8 godzin przed spaniem. Takie zajęcia bardzo silnie pobudzają, utrudniają zaśnięcie, a sen potem jest płytszy i mniej efektywny.

  • Co jeszcze warto zrobić?

    Przede wszystkim warto zapanować nad stresem. Jest on jedną z najważniejszych przyczyn bezsenności. Są różne metody, które umożliwiają kontrolę stresu i wprowadzenie się w dobry nastrój, jak chociażby metoda kotwic z programowania neurolingwistycznego. Należy wprowadzić się w doskonały nastrój na przykład za pomocą odpowiedniego wspomnienia, a następnie skojarzyć to z gestem albo słowem. Ten gest czy wyraz to właśnie kotwica, za pomocą której zawsze można będzie przywołać dobry nastrój. Jeśli dodamy do tego umiejętność relaksacji, z pewnością nie będziemy narzekać, że jesteśmy zmęczeni po przespanej nocy.

  • Czego się robić nie powinno

    Jeśli chcesz, by twój sen był wartościowy, a nie płytki i przerywany co chwilę pobudkami z byle powodu, zrezygnuj z niektórych nawyków. Mocna herbata czy czarna kawa wypite przed snem pogarszają jego jakość i utrudniają zasypianie, podobnie jak coca-cola – ze względu na zawartość kofeiny. Tak samo działa nikotyna w papierosach, tak więc przed snem nie należy palić. Niewskazane jest również obciążanie żołądka, jedzenie ciężkostrawnych i obfitych kolacji przed snem nie tylko pogarsza jego jakość, ale także zaburza pracę układu trawiennego. W łóżku nie należy oglądać telewizji, pracować na laptopie, jeść. Powinno się kojarzyć jedynie ze snem (i ewentualnie romantycznymi chwilami z partnerem). Do spania trzeba się też odpowiednio ubrać – noszenie zbyt obcisłych, niewygodnych rzeczy jest niewskazane. Poza tym nocny strój powinien być estetyczny, nie należy donaszać w łóżku ciuchów, które się na dzień już nie nadają.