Zakumaj.pl

Jakie zalety posiada szpinak?

5.0 (razem głosów: 1)

Szpinak nie jest lubianym warzywem, chociaż z roku na rok wiele osób przekonuje się do włączania go do jadłospisu. Zazwyczaj jest postrachem dzieci w przedszkolu, chociaż zdarzają się i takie, które bardzo go lubią. Jest to zawsze z korzyścią dla ich zdrowia, ponieważ w zielonym szpinaku, niezależnie od tego, jaką postać przybierze, znajdują się liczne i cenne wartości odżywcze, które wspomagają funkcjonowanie organizmu.

Jakie zalety posiada szpinak?
  • Składniki mineralne

    Składniki mineralne

    Zielone warzywa są szczególnie znane z dużej zawartości składników mineralnych, jednak szpinak posiada ich niezwykle dużo. Zawiera potas i fluor, który wpływa na stan zębów oraz zmniejsza ryzyko próchnicy, jednak tym, za co jest najbardziej ceniony, są żelazo i wapń. Bardzo duża ilość żelaza znajdującego się w liściach szpinaku sprawia, że jest on polecany szczególnie osobom, które walczą z różnymi postaciami niedokrwistości, czyli anemii. Dodatkowo żelazo w szpinaku jest bardzo łatwo przyswajalne dla organizmu. Podobnie wygląda obecność wapnia odpowiedzialnego za zdrowe i mocne kości.

  • Antyoksydanty

    Antyoksydanty

    W szpinaku, którego smak budzi liczne kontrowersje, znajduje się wiele antyoksydantów, które są cenne dla zdrowia człowieka. Wśród nich można wyróżnić luteinę, neoksantynę, kwercetynę. Mają one wpływ na pamięć i układ nerwowy, dzięki czemu przyczyniają się do zapobiegania zachorowaniu na chorobę Alzheimera. Dodatkowo luteina przyczynia się do poprawiania jakości wzroku i zapobiega rozwojowi schorzeń związanych z widzeniem, które zazwyczaj rozwijają się z upływem lat. Dodatkowo antyoksydanty spowalniają procesy starzenia się i zapobiegają chorobom nowotworowym.

  • Na wagę i krew

    Na wagę i krew

    Osoby, które walczą z nadprogramowymi kilogramami albo są na diecie z powodów zdrowotnych, powinny pamiętać o włączeniu szpinaku do swojej diety. Można go jadać jako zupę, sałatkę, koktajl, dodatek do mięsa, ale jadać warto. Oczyszcza on organizm z toksyn, a jednocześnie poprawia jakość pracy układu pokarmowego. Przeciwdziała również stanom zapalnym jelit, dzięki czemu chroni przed nieprzyjemnymi biegunkami. Nie posiada wielu kalorii, więc można go jeść z czystym sumieniem. Dodatkowo wpływa bardzo dobrze na układ krążenia poprzez obniżanie ciśnienia krwi. Jest idealną rośliną w diecie wszystkich osób chorujących na nadciśnienie, a także tych, które walczą ze zbyt wysokim cholesterolem, ponieważ potrafi go obniżać.

  • Kwas szczawiowy

    Kwas szczawiowy

    Dobre właściwości szpinaku są jednak ograniczone przez jeden znajdujący się w nim element – kwas szczawiowy. Jest on w liściach, a jego działanie sprawia problemy przy przyswajaniu wapnia i blokuje jego funkcje, przez co może prowadzić do kamicy szczawianowo-wapniowej. Na szczęście jest na to sposób. Wystarczy razem ze szpinakiem jadać produkty, w których znajduje się dużo wapnia, w tym jogurty naturalne, białe sery, feta, jajka, dzięki czemu w organizmie będzie zachowana równowaga składników mineralnych.