Zakumaj.pl

W jaki sposób zwiększyć przyswajalność żelaza?

W jaki sposób zwiększyć przyswajalność żelaza?

Żelazo jest jednym z najważniejszych pierwiastków w organizmie. Jego poprawne działanie sprawia, że dobrze działa układ krwionośny, krwi jest dużo, a czerwone ciałka krwi są mocne i sprawnie przenoszą niezbędne składniki po ciele. Jeśli dochodzi do braków żelaza albo zaburzeń w jego wchłanianiu, może to prowadzić do problemów z krążeniem, a przede wszystkim do anemii, która jest szczególnie niebezpieczna dla kobiet w ciąży.

  • Produkty z żelazem

    Produkty z żelazem

    Aby uniknąć konieczności spożywania tabletek na niedobory żelaza, warto włączać do diety produkty, które zawierają jego duże ilości. Szczególnie dużo jest go w mięsie i w podrobach, zwłaszcza w wątróbce, chociaż w czasie ciąży trzeba bardzo uważać na dobór mięsa, które się jada i kupować je tylko w sprawdzonych miejscach, żeby nie doszło do zatrucia. Poza mięsem można znaleźć żelazo w zielonych roślinach (szpinaku, brokułach, sałacie), ziarnach zbóż, orzechach, suszonych owocach. Niestety, niektóre białka lub nadmiar błonnika sprawiają, że żelazo nie wchłania się tak dobrze, jak powinno, nawet gdy jada się wszystkie zalecane produkty.

  • Poprawianie przyswajania

    Poprawianie przyswajania

    Poprawienie wchłaniania żelaza przez organizm może odbywać się w naturalny sposób. Nie są potrzebne środki farmakologiczne. Żelazo jest dobrze przyswajane w środowisku kwasowym i przy zachowaniu niskiego pH w organizmie. Warto także pamiętać o dużej ilości witaminy C, dzięki której żelazo może swobodnie włączać się do działania organizmu. Im jej więcej, tym lepiej, zarówno dla innych składników mineralnych, jak i dla poprawy odporności, którą zapewnia.

  • Picie przy posiłku

    Picie przy posiłku

    Zadbać o przyswajanie żelaza można już na etapie odpowiedniego picia w trakcie posiłków. Istnieją napoje, które w połączeniu z jedzeniem hamują pobieranie z niego żelaza. Są to przede wszystkim: kawa, herbata i mleko. W herbacie oraz kawie znajduje się związek zwany tanina, natomiast w mleku kazeina. Oba hamują przyswajanie żelaza. Kawa wypłukuje je szczególnie dokładnie i łatwo zauważyć jego niedobory. W czasie ciąży picie kawy powinno być ograniczone, jednak jeśli nawet po bezkofeinowej zauważa się niepokojące objawy, lepiej zrezygnować z niej całkowicie dla dobra dziecka. Napojami, które warto pijać do posiłku, są soki – pomarańczowy lub porzeczkowy – które zawierają dużo witaminy C.

  • Cebula i czosnek

    Cebula i czosnek

    W pieczywie pełnoziarnistym znajduje się dużo dobrego żelaza. Ciemne pieczywo z ziarnami, bułki, wszystko to warto jeść, ponieważ zawiera wiele przydatnych składników. Przyszłe mamy szczególnie powinny o tym pamiętać. Jednak żeby żelazo z tych produktów zostało wykorzystane, warto jeść je z dodatkiem czosnku albo cebuli. Najnowsze badania pokazują, że warzywa te poprawiają wchłanianie żelaza.

  • Kiszone produkty

    Kiszone produkty

    Ze względu na to, że kwaśne produkty poprawiają przyswajanie żelaza, warto pamiętać przy obiedzie o włączeniu do posiłku kiszonek. W zależności od upodobań mogą to być ogórki kiszone czy kiszona kapusta. Dzięki nim obniża się pH w organizmie i zwiększa aktywność enzymu fitazy, odpowiedzialnego za rozkładanie substancji przeszkadzających w przyswajaniu składników mineralnych.