Zakumaj.pl

Zasady zdrowego odżywiania w ciąży

Zasady zdrowego odżywiania w ciąży

Ciąża to szczególny stan kobiecego organizmu. Ciało przechodzi wiele przemian i zmuszane jest do dużego wysiłki, który ma pozwolić na rozwój, wzrost i wydanie na świat dziecka. Przez całe 9 miesięcy to matka jest żywicielem dziecka i to, co sama jada, będzie miało wpływ na zdrowie oraz poprawny rozwój malucha. W związku z tym niezwykle istotne jest, żeby dieta matki była zdrowa i bogata w liczne składniki odżywcze.

  • Nie jedz dla dwojga

    Nie jedz dla dwojga

    Popularne zdanie „jedz za dwoje”, które słyszy każda przyszła matka, trzeba zdeklasować na wstępie. Nie należy jeść za dwoje, lecz dla dwojga. Rozwijające się w brzuchu dziecko, które osiągnie rozmiar 50 centymetrów po urodzeniu, nie potrzebuje wielkich posiłków. Nie będą one wykorzystywane dla jego zdrowia, ale odłożą się jako tkanka tłuszczowa w ciele kobiety. Lepiej zadbać o jakość posiłków, a nie o ilość produktów na talerzu.

  • Podstawowe węglowodany

    W ciąży zarówno matka, jak i dziecko potrzebują dużej ilości energii. Dziecko przede wszystkim do wzrostu. Oznacza to, że niezbędne w diecie są węglowodany, które są paliwem dla organizmu. Najlepsze są węglowodany złożone, które dodają sił na dłużej. Można je znaleźć przede wszystkim w pieczywie, w kaszach, makaronach, ziemniakach, jak również w warzywach i owocach.

  • Przydatny błonnik

    Przydatny błonnik

    Warzywa różnego rodzaju, bardzo polecane w ciąży, są zalecane z kilku powodów. Przede wszystkim zawierają dużo witaminy C, zwłaszcza warzywa zielone, które wzmacniają układ odpornościowy matki i dziecka. Drugim powodem, dla którego warto jeść warzywa, jest zawarty w nich błonnik. Pomaga on w oczyszczaniu ciała z toksyn oraz poprawia pracę układu pokarmowego. Najlepiej uzyskiwać go z warzyw surowych, jednak są one długo trawione, co u kobiet ciężarnych może powodować problemy ze strony układu pokarmowego. Wtedy najlepiej ugotować warzywa i jadać je w takiej formie. Co istotne, w warzywach znajduje się również wiele kwasu foliowego, niezbędnego dziecku.

  • Dużo mięsa

    Kobiety w ciąży mogą jadać mięso do woli, najlepiej codziennie, chociaż w niewielkich porcjach. Najlepszym mięsem jest drób, który jest jednocześnie najbezpieczniejszy. Jednak od czasu do czasu można zjeść czerwone mięso lub wątróbkę. W mięsie znajduje się bardzo dużo żelaza, którego w ciąży potrzeba więcej niż normalnie. Mięso zawiera go nie tylko dużo, ale także w lepiej przyswajalnej odmianie. Żelazo w produktach roślinnych nie jest dobrze wchłaniane przez organizm człowieka.

  • Mleko i nabiał

    Mleko i nabiał

    Nabiał jest niezbędnym produktem w diecie kobiety ciężarnej. Mleko, jogurty, żółty ser, kefir, maślanka powinny być jadane przynajmniej raz dziennie, choć z powodzeniem mogą częściej. W produktach mlecznych znajduje się dużo niezbędnego matce i dziecku białka, witamina D oraz bardzo dobrze przyswajalny wapń. Jest on w ciąży tak samo potrzebny, jak żelazo.