Zakumaj.pl

Jak dzięki relaksacji pokonać stres?

Jak dzięki relaksacji pokonać stres?

Stresogenne sytuacje to dla nas codzienność. Sam stres jako bodziec zmuszający nas do działania nie jest niczym złym. Problem jest w tym, że reakcja na ten bodziec nie jest adekwatna do sytuacji. Kiedy w drodze ewolucji kształtowały się te reakcje fizjologiczne, byliśmy silniej związani ze światem natury i nasze przetrwanie zależało od sprawności mięśni. Niewielki mamy z tego pożytek w świecie klimatyzowanych biur i eleganckich sal konferencyjnych. A kumulujące się pod wpływem stresu napięcia niszczą nasz organizm.

  • Dlaczego relaksacja jest taka ważna?

    Skutki ciągłego stresu szerzą się w naszym organizmie jak pożar lasu. Jesteśmy stale spięci, mamy bóle głowy, podwyższone ciśnienie i problemy z zasypianiem. Mięśnie są stale napięte i nie rozluźniają się do końca nawet podczas snu. Nasz układ trawienny nie działa prawidłowo. Ale najgorsze są choroby układu krążenia – odkładający się w tętnicach cholesterol zwęża ich światło, zaczyna się choroba niedokrwienna serca. Zaczyna nam zagrażać zawał serca i udar. Dlatego trzeba zwolnić tempo i nauczyć się łagodzić skutki stresu. Mogą nam w tym pomóc różne techniki relaksacji.

  • Oddychanie to podstawa

    Oddychanie to podstawa

    Bardzo łatwo można odzyskać kontrolę nad własnym życiem i wyciszyć się, wykorzystując proces, który odbywa się automatycznie i bez którego nie moglibyśmy żyć. To oddychanie, dostarczające naszemu ciału życiodajnego tlenu. Usiądź wygodnie w wywietrzonym pokoju, wyłącz telewizor, komputer i telefon komórkowy. Przez pewien czas będziesz jedynie oddychać, ale inaczej niż na co dzień. Teraz będziesz obserwować każdy wdech i wydech i wsłuchasz się w dźwięk swojego oddechu. Powoli wdychaj powietrze nosem, a wydychaj ustami. Możesz liczyć wydechy (na przykład oddychaj w seriach po 10 oddechów). Takie świadome oddychanie uspokaja i zmniejsza napięcie.

  • Medytacja

    Medytacja

    Bardzo skuteczną metodą odreagowywania napięcia i łagodzenia stresu jest medytacja. Znajdź chwilę, gdy nikt nie będzie ci przeszkadzał. Usiądź wygodnie (wystarczy usiąść prosto na krześle albo na podłodze „po turecku”, nie musisz od razu opanowywać pozycji kwiat lotosu). Ważne, by plecy były proste. Dłonie połóż na kolanach. Powoli wdychaj i wydychaj powietrze. Postaraj się skupić na własnym oddechu, a myślom pojawiającym się w twojej głowie pozwól przepływać, nie analizuj ich, nie roztrząsaj problemów. Możesz wyobrażać sobie, że wdychasz jasne światło, a wydychasz ciemną chmurę starej energii, a wraz z nią wszelkie napięcia i lęki. Zacznij od wyciszenia umysłu przez kilka minut i stopniowo wydłużaj ten czas do pół godziny.

  • Wizualizacja

    Wizualizacja

    Wizualizacja polega na wytworzeniu w mózgu pozytywnego obrazu, który nas uspokaja. Usiądź wygodnie, zapewnij sobie spokój, zamknij oczy i skup się na oddychaniu. Możesz włączyć nagranie muzyki relaksacyjnej. Teraz wyobraź sobie miejsce, w którym czujesz się spokojny i szczęśliwy. Może to być piękna łąka pełna kwiatów, górska dolina, plaża nad morzem, brzeg jeziora. Przywołany krajobraz wyobrażaj sobie w całym jego bogactwie barw, kształtów, dźwięków, zapachów. Uruchom wszystkie zmysły. Poczuj, jak twoje stopy zagłębiają się w sypkim piasku, jak chłodzi je morska fala. Wsłuchaj się w szum morza i krzyki mew. Poczuj zapach kwiatów, podziwiaj piękno górskich szczytów. Cokolwiek sobie wizualizujesz, nadaj temu pełną plastyczność. Wtedy twój mózg będzie pracował tak, jakbyś naprawdę odwiedził to miejsce. Zapewni ci to wyciszenie i relaks.

  • Trening autogenny Schultza

    Trening autogenny Schultza powstał w oparciu o techniki jogi. Polega on na spokojnym długim powtarzaniu sugestii dotyczących poszczególnych części naszego ciała. Te sugestie powtarza się przez kilka minut, następnie należy wczuć się w doznania, płynące z ciała. Do treningu można wykorzystać gotowe nagrania albo wypowiadać sugestie samemu (w myślach lub na głos).

  • Trening Jacobsona

    Bardzo popularną techniką jest relaksacja Jacobsona. Polega ona na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu poszczególnych partii ciała. Każdą część ciała napina się 2 – 3 razy na około 5 sekund. Po napięciu mięśni należy je rozluźnić, by odczuć różnicę między stanem rozluźnienia i napięcia.

  • Jakie jeszcze metody relaksacji można zastosować?

    Jest bardzo wiele skutecznych metod relaksacji i każdy może znaleźć odpowiednią dla siebie. Zrelaksować się możemy za pomocą następujących technik:
    * pływanie i inne ćwiczenia fizyczne,
    * joga,
    * tai-chi,
    * masaż,
    * relaksacja dźwiękiem,
    * aromaterapia,
    * taniec,
    * jazda konna,
    * śmiech,
    * przytulanie się do drzew,
    * głaskanie psa albo kota.