Zakumaj.pl

Jak opanować agresję?

Jak opanować agresję?

Jedni wpadają we wściekłość, krzyczą, dostają szału. Drudzy mają poczucie winy, czynią sobie wyrzuty i wręcz się nienawidzą. Jeszcze inni są złośliwi i sarkastyczni, wyśmiewają się i szydzą z innych, a czasem narzekają i zrzędzą, uskarżając się na swój los z miną cierpiętnika. Te tak różne zachowania są przejawem tego samego – agresji. Nie każdy umie radzić sobie z agresją. A warto się tego nauczyć, gdyż tłumiona źle wpływa na nasze zdrowie i niszczy psychikę. Jak opanować agresję, radzimy w tym artykule.

  • Opanuj się

    Opanuj się

    Przede wszystkim nie należy dopuścić do eskalacji emocji, bo wtedy to one zapanują nad nami, a nie my nad nimi. Proste ćwiczenia, takie jak liczenie do stu czy wykonanie kilku głębokich oddechów, mogą uratować sytuację. Pomóc może także ściskanie w dłoni specjalnej gumowej piłeczki, napicie się wody albo wyjście na chwilę z pokoju. Są to działania doraźne, które pomagają nam, gdy negatywne emocje już się pojawiły. Nie rozwiązują one jednak głębszego problemu.

  • Zdystansuj się do swoich emocji

    Dlatego warto podjąć próbę zdystansowania się do swojej agresji i zrozumienia, co tak naprawdę ją wywołało. Bardzo często przyczyna jest głęboko ukryta i jest to na przykład wydarzenie z przeszłości (łatwo wybuchniemy gniewem, gdy zirytuje nas osoba podobna do kogoś, kto nas kiedyś skrzywdził). Ponieważ na ogół nie zdajemy sobie sprawy z prawdziwej przyczyny naszego wybuchu, trzeba nad tym popracować. Można po prostu zadać sobie pytanie, co nas zdenerwowało, i pomału dojść do prawdy. Bardzo ciekawa metoda to przedstawienie tego na obrazku. Narysuj swój gniew, a efekt może cię zaskoczyć.

  • Unikaj sytuacji budzących agresję

    Unikaj sytuacji budzących agresję

    Nikt dobrowolnie nie włoży ręki do ognia, bo wie, że się poparzy. Dlatego jeśli możesz uniknąć sytuacji, które budzą w tobie agresję, zrób to. Nie zawsze jednak można sobie na to pozwolić. Czasem agresja związana jest z określoną osobą, której poglądy albo zachowania działają nam na nerwy. Jeśli to możliwe, porozmawiaj z nią. Gdy szczerze, ale spokojnie i w sposób, który nie będzie dla tej osoby przykry albo obraźliwy, wytłumaczysz, z czym masz problem, może uda się wam poprawić swoje relacje. Jeśli jednak trafisz na kogoś, kto zareaguje irytacją lub gniewem, przeproś i więcej do tematu nie wracaj. Zalicz tego człowieka do grona osób, którym się nie zwraca uwagi, jak na ogół przełożeni i teściowie. Ze swoim gniewem poradzisz sobie, stosując chociażby techniki relaksacyjne.

  • Ruszaj się

    Ruszaj się

    Opanowanie gniewu bardzo ułatwia aktywność fizyczna. Unikaj jedynie gier zespołowych, żeby nie włączył się typowy mechanizm agresji przeniesionej i żebyś nie zaatakował innego zawodnika. Ważne jest to, by poprzez zmęczenie odreagować agresję, a z twojego krwiobiegu zniknął nadmiar hormonów stresu. Czy wybierzesz bieganie, pływanie, rower, boks czy siłownię, zależy od twoich upodobań oraz stanu zdrowia. Zamiast sportu może być koszenie trawnika albo rąbanie drewna do kominka. Najważniejsze jest, by się porządnie zmęczyć.

  • Relaksuj się

    Relaksuj się

    Zdecydowanie łatwiej poradzisz sobie z napadami agresji, jeśli co pewien czas odbędziesz trening relaksacyjny. Pomocne będą także masaże, ćwiczenia jogi albo tai-chi, a także taniec. W ten sposób pozbywasz się nagromadzonych napięć, które powodują, że twoje mięśnie przestają być elastyczne, a ty jesteś stale spięty i na granicy wybuchu.

  • Poprawiaj sobie humor

    Opanowanie agresji ułatwia także dobry nastrój. Trudno się wściekać, kiedy jest się po prostu zadowolonym. Dlatego o swój nastrój warto dbać. Unikaj pesymistów, którzy ciągle narzekają i snują czarne wizje. Przyglądaj się rzeczom pięknym, słuchaj dobrej muzyki i pamiętaj o odpoczynku. Potrzebujesz chwili dla siebie. Nie wahaj się zrobić sobie drobnej przyjemności – może to być kupno ciekawej książki, biletu na mecz, pójście do kina albo na kręgle. Rób to, co lubisz i co daje ci satysfakcję.