Zakumaj.pl

Jakie pieczywo jest najzdrowsze?

Jakie pieczywo jest najzdrowsze?

Chleb od zawsze pojawiał się na naszych stołach. Wypiekany w domu według tradycyjnych receptur był podstawą codziennej diety, a bywało i tak, że nie wystarczało go, by zaspokoić potrzeby rodziny. Dziś mamy ogromny wybór pieczywa i nie zawsze wiemy, na co się zdecydować. Nie wszystkie wypieki są takiej samej wartości, a niektóre mogą nawet zawierać szkodliwe składniki – substancje poprawiające smak, spulchniacze czy konserwanty. Poza tym osoby uczulone na gluten nie mogą spożywać produktów przygotowanych z mąki pszennej czy żytniej, a więc zwykłe bułki czy chleb są dla nich szkodliwe. W tym artykule spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jakie pieczywo jest najzdrowsze.

  • Dieta bezglutenowa

    Dieta bezglutenowa

    Uczulenie na gluten powoduje, że należy wykluczyć z diety zboża, których ziarno zawiera to białko, a więc pszenicę, żyto, owies i jęczmień. Na rynku dostępna jest jednak mąka bezglutenowa i można z niej przygotowywać pieczywo dla osób z alergią, tak więc nie są one skazane na życie bez chleba. Wybór jest jednak ograniczony do produktów przygotowanych z odpowiednich składników. Łatwo jest je rozpoznać – na opakowaniu znajduje się symbol przekreślonego kłosa.

  • Pieczywo pszenne

    Pieczywo pszenne

    Biały chleb czy pszenne bułeczki są bardzo smaczne, ale nie należy pomijać w diecie innych rodzajów pieczywa. Jeśli będziemy jeść wyłącznie delikatne pieczywo z oczyszczonej białej mąki, pozbawimy organizm wielu witamin i składników mineralnych, które są w pełnym ziarnie. Dlatego warto sięgnąć po pieczywo pszenne razowe, przygotowane z mąki z pełnego przemiału. Taka mąka zawiera drobno zmielone ziarno razem z otrębami. Bardzo zdrowe jest pieczywo typu graham, zawierające grubo zmielone otręby, a tym samym dużo błonnika. Znaną od dawna, bardzo zdrową odmianą pszenicy jest orkisz. Wypieki z mąki orkiszowej zawierają dużo białka i błonnika.

  • Pieczywo żytnie

    Pieczywo żytnie

    Pieczywo żytnie wypiekane jest z mąki żytniej. Jeśli została ona oczyszczona, wypiek jest delikatny, ale pozbawiony wielu składników ziarna. Chleb żytni razowy, czyli z pełnego przemiału, ma wiele wartości odżywczych. Im grubiej zmielone ziarno, tym chleb jest cięższy, twardszy i ciemniejszy, ale jednocześnie zdrowszy. Z grubo zmielonej mąki żytniej wypieka się także pumpernikiel. Zawiera on dodatek miodu, melasy i słodu. Ma dużą wartość kaloryczną (jedna kromka zawiera około 100 kalorii). Bardzo często wypieka się chleb z mąki pszennej z dodatkiem żytniej – takie pieczywo jest zdrowsze niż czysto pszenne, a jednocześnie lekkostrawne.

  • Na drożdżach czy na zakwasie?

    Chleb na zakwasie jest zdrowszy niż ten zawierający drożdże, gdyż wspomaga rozwój właściwej flory bakteryjnej przewodu pokarmowego. Niestety, przygotowanie chleba na zakwasie dłużej trwa, a więc takie pieczywo jest droższe. Dlatego wielkie piekarnie przygotowują duże ilości taniego chleba, do którego wypieku używają drożdży i różnych przyspieszaczy. Szczególnie niezdrowe (i niezbyt smaczne, zwłaszcza drugiego dnia) jest pieczywo z gotowej mrożonej masy z dodatkiem drożdży, dostępne w supermarketach. Piękny zapach świeżego chleba, który nas tak kusi, jest rozpylany w sprayu.