Zakumaj.pl

Jak dbać o swoją kondycję psychiczną?

5.0 (razem głosów: 1)
Jak dbać o swoją kondycję psychiczną?

Każdy zdaje sobie sprawę, że aby zachować sprawność swojego ciała, należy dbać o kondycję. To samo dotyczy psychiki. Brak rozpoznanej choroby psychicznej nie oznacza wcale, że jesteśmy w dobrej kondycji psychicznej. Potrzebujemy czegoś więcej niż braku zdiagnozowanych dolegliwości. Aby móc mówić o dobrym zdrowiu psychicznym, potrzebujemy harmonii w tej sferze, poczucia dobrostanu i szczęścia. A o to musimy zadbać sami. Dobre samopoczucie trzeba pielęgnować.

  • Co ma zły wpływ na naszą kondycję psychiczną?

    Zachowanie dobrej kondycji psychicznej utrudniają nam warunki, w jakich żyjemy. Jesteśmy narażeni na ciągły stres, pracujemy zbyt dużo i pod presją czasu, musimy sprostać wysokim wymaganiom. Narzucamy sobie zbyt duże tempo, ale chcemy odnieść sukces, zrobić karierę, zapewnić rodzinie dobre warunki życia. Bardzo często utożsamiamy szczęście ze spełnieniem materialnych potrzeb i zapominamy o tym, co jest w życiu naprawdę ważne. Cierpi na tym nasze zdrowie, a także kondycja psychiczna – pojawiają się zaburzenia: obniżenie nastroju, bezsenność, nerwica, depresja.

  • Zadbaj o właściwą dietę

    Zadbaj o właściwą dietę

    Nasza kondycja psychiczna w dużym stopniu zależy od tego, co jemy. Organizm musi otrzymać odpowiednią porcję witamin, mikroelementów i składników budulcowych, by sprostać wymaganiom współczesnego życia. Unikaj „śmieciowego jedzenia”, uzupełnianie diety opartej na hamburgerach suplementami witaminowymi niewiele zmieni. Takie witaminy i mikroelementy są znacznie gorzej przyswajalne niż naturalne. Jedz dużo warzyw i owoców, ciemne pieczywo i kasze, chude mięso, drób i ryby. Zamiast słodyczy jedz orzechy i suszone owoce, a zamiast kawy – pij yerba mate.

  • Spaceruj

    Spaceruj

    Spacery są konieczne nie tylko dla twojego zdrowia fizycznego. Dotlenienie organizmu i ruch to oczywiście bardzo ważna sprawa. Spacery są jednak ważne także dla twojej kondycji psychicznej. Kiedy jesteś aktywny fizycznie, pracują mięśnie i wydzielają się endorfiny. Dla twojej psychiki bardzo ważny jest także pobyt w naturalnym środowisku. Jest to szczególnie istotne w sezonie jesiennym i zimowym, kiedy ze względu na pogodę nie chce się wychodzić z domu. Trzeba tę niechęć przełamać, jeśli chce się uniknąć sezonowej depresji, spowodowanej brakiem słońca. Jeśli nie zadbamy o to, by przebywać jak najwięcej na słońcu jesienią i zimą, wzrośnie w naszym organizmie poziom melatoniny, a to spowoduje, że staniemy się ospali i nieszczęśliwi, spadnie koncentracja i pojawi się znużenie. Od tego tylko krok do stanu depresyjnego.

  • Relaksuj się i odpoczywaj

    Relaksuj się i odpoczywaj

    Trudno zachować dobrą kondycję psychiczną, pracując po kilkanaście godzin na dobę, a w weekendy nadrabiając zaległości domowe albo jeżdżąc na szkolenia. Jeśli narzuciłeś sobie takie tempo, zastanów się, jak długo to wytrzymasz. Potrzebujesz odpoczynku, a jeśli go organizmowi nie dostarczysz, odbije się to i na twoim zdrowiu, i na psychice. Codziennie powinieneś znaleźć chociaż pół godziny na relaks, a w weekend kilka godzin na pobyt poza miastem albo chociaż spacer po parku. Oprócz tego powinieneś zaplanować czas na ćwiczenia fizyczne i spać codziennie nie mniej niż sześć godzin (każdy ma inne zapotrzebowanie na sen, dlatego trzeba to ustalić indywidualnie dla siebie). Pamiętaj także o co najmniej dwutygodniowym urlopie raz w roku.

  • Bądź radosnym człowiekiem

    Doskonale poprawia naszą kondycję psychiczną śmiech. Dlatego śmiej się, kiedy tylko jest okazja, uśmiechaj się (do innych i do siebie w lustrze, koniecznie) i staraj się mieć tylko dobre, pozytywne myśli. Do tych negatywnych się nie przywiązuj, niech sobie odejdą, ty pomyśl o czymś lepszym. Szukaj towarzystwa ciepłych, sympatycznych ludzi, obdarzonych poczuciem humoru. Rób sobie drobne przyjemności i dostrzegaj radosną stronę życia. Znajdź sobie jakąś pasję i rozwijaj ją, to sprawi, że będziesz szczęśliwym człowiekiem.

  • Dbaj o relacje z innymi

    Bądź życzliwy dla innych i pomagaj, kiedy tylko masz taką możliwość. Będziesz wtedy czuł się potrzebny, a to, że zrobiłeś coś dla innej osoby, da ci ogromną satysfakcję. Pamiętaj jednak, że nie musisz robić czegoś dla innych swoim kosztem. Tak więc bądź życzliwy i pomocny, ale jednocześnie wyznacz pewne granice, by ktoś nie zaczął cię wykorzystywać. Jeśli trzeba, odmów bez wyrzutów sumienia. Jeśli chcesz zachować dobrą kondycję psychiczną, powinieneś opanować sztukę mówienia „nie”.