Zakumaj.pl

Jak się zrelaksować za pomocą oddychania?

Jak się zrelaksować za pomocą oddychania?

Oddychanie to nasza podstawowa funkcja życiowa. W ten sposób dostarczamy do organizmu tlen, który wraz z krwią dotrze do wszystkich komórek naszego ciała. Bez tlenu nie ma energii – jego brak powoduje śmierć. Oddychamy całkowicie odruchowo i nie możemy świadomie tego procesu zatrzymać. Czy to oznacza, że oddychamy prawidłowo? Niestety, tak nie jest. Warto nauczyć się świadomego oddychania, gdyż dzięki temu nasz organizm będzie lepiej dotleniony. Ćwiczenia oddechowe są także doskonałym sposobem wprowadzania się w stan relaksu.

  • Pozbądź się złych nawyków

    Na co dzień na ogół oddychamy zbyt płytko. Często jest to jedynie oddychanie torem piersiowym, nie wykorzystujemy przepony, która jest bardzo ważnym mięśniem oddechowym (jest to typowe dla kobiet). Warto ćwiczyć przeponę i powinni to robić nie tylko mówcy, nauczyciele i śpiewacy, ale wszyscy. Od prawidłowego oddychania zależy przecież jakość naszego życia. Kolejny zły nawyk to garbienie się. Wtedy właśnie oddychamy płytko, nie wykorzystujemy całej pojemności płuc. Nie wydychamy całego powietrza, wymiana gazowa przebiega wolniej, mniej tlenu dostarcza krew do komórek. My jesteśmy zmęczeni, senni, poirytowani. Nie należy także przebywać w dusznych, a zwłaszcza zadymionych pomieszczeniach.

  • Ćwicz świadome oddychanie

    Ćwicz świadome oddychanie

    Zacznij od uświadomienia sobie samego procesu oddychania. Obserwuj swój oddech, wsłuchaj się w niego. Wdychaj powietrze nosem, poczuj zapachy. Zrób pauzę i wydychaj powoli powietrze ustami. Samo uświadomienie sobie tego, jak oddychasz, działa uspokajająco. Kiedy masz ochotę, ziewaj, to doskonale odpręża i gimnastykuje twoje płuca, które pozbywają się wtedy zastojów powietrza, powstałych przy zbyt płytkim i pospiesznym oddychaniu. Ziewanie przywraca równowagę między poziomem tlenu i dwutlenku węgla we krwi. Popracuj nad swoją wydolnością oddechową. Wyobraź sobie, że stoi przed tobą zapalona świeczka. Powoli zdmuchnij jej płomień. Postaraj się, by trwało to jak najdłużej. Kolejne ćwiczenie możesz wykonać w domu w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu albo przy otwartym oknie, a także na powietrzu. Maszeruj, starając się równomiernie, głęboko oddychać. Zmieniaj tempo marszu, chwilami przechodź do truchtu. Jeśli odpowiednio dobierzesz rytm oddechu do swoich kroków, będziesz w stanie maszerować bez zmęczenia bardzo długo. Warto także zaczynać dzień od ćwiczeń oddechowych. Leżąc na łóżku, przeciągamy się, a następnie wykonujemy głęboki wdech, starając się unieść brzuch i rozszerzyć klatkę piersiową, po czym powoli wydychamy powietrze. Robimy krótką przerwę (3 – 5 sekund) i powtarzamy ćwiczenie. 5 takich oddechów rano gwarantuje udany dzień.

  • Oddychanie uspokaja

    W sytuacji stresowej organizm zgłasza zapotrzebowanie na większą ilość tlenu. Dlatego zaczynasz szybciej oddychać. Jest to stary biologiczny scenariusz, dzięki któremu błyskawicznie byliśmy gotowi do walki lub ucieczki. Dziś, gdy pełną drapieżników dżunglę zamieniliśmy na sale konferencyjne i gabinety nowoczesnych korporacji, hormony stresu robią nam niedźwiedzią przysługę. Tłumimy agresję i napięcie, a to się później mści – pojawiają się choroby krążenia. Możemy jednak ten proces zatrzymać. Wystarczy przeciwstawić się swojej odruchowej potrzebie szybkiego oddychania. Gdy zwolnimy oddech, uspokoi się także tętno, serce przestanie tak szybko bić, a my się skutecznie uspokoimy. Tak więc zwalniamy oddech, choć organizm żąda więcej tlenu. To wyjdzie nam tylko na dobre.

  • Ćwiczenia oddechowe a relaksacja

    Ćwiczenia oddechowe a relaksacja

    Ćwiczenia oddechowe są bardzo efektywną metodą relaksacji. Wykorzystuje się je w ćwiczeniach jogi, medytacjach oraz rozmaitych treningach relaksacyjnych. Można je stosować regularnie lub doraźnie, żeby opanować atak paniki albo uspokoić się w sytuacji stresowej. Jest to bardzo proste, a jednocześnie w pełni skuteczne narzędzie, dzięki któremu możemy zapanować nad emocjami i wpłynąć pozytywnie na nasze zdrowie.