Zakumaj.pl

Co zrobić, żeby nasz trening był efektywny?

Co zrobić, żeby nasz trening był efektywny?

Od treningu oczekujemy wiele – chcemy mieć lepszą kondycję i być zdrowsi, ale przede wszystkim zależy nam na poprawie sylwetki i spadku wagi. Często zdarza się jednak, że choć ćwiczymy regularnie i naprawdę się staramy, efektów nie widać albo są za małe w stosunku do włożonego wysiłku. Jeśli tak jest, to znaczy, że popełniamy jakieś błędy. Co zrobić, żeby nasz trening był efektywny, dowiesz się z tego artykułu.

  • Jak wybrać właściwe ćwiczenia?

    Jak wybrać właściwe ćwiczenia?

    Aby spalić kalorie, potrzebujemy treningu cardio. Okazuje się jednak, ze jeśli będziemy wykonywali wyłącznie ćwiczenia cardio, spadek wagi wcale nie będzie tak szybki, jak tego oczekujemy. W czym tkwi pułapka? Otóż bardzo dużo energii zużywa tkanka mięśniowa. Dlatego oprócz ćwiczeń cardio trzeba wykonywać siłowe, wtedy metabolizm przyspieszy i waga zacznie spadać. Panie nie muszą się martwić, że będą wyglądać jak kulturystki. Organizm kobiety ma ustalone limity masy mięśniowej i bez stymulacji specjalnymi preparatami przekroczyć się ich nie da. Tak więc wybór rodzaju ćwiczeń jest bardzo istotny. Poza tym warto wiedzieć, że niektóre ćwiczenia nie są tak skuteczne, jak się o nich sądzi. Dotyczy to chociażby znanych brzuszków. Jeśli ktoś ma słabe mięśnie brzucha, zamiast pozbyć się obwisłego brzucha, nadweręży sobie mięśnie karku. Należy najpierw wzmocnić mięśnie tułowia, na przykład ćwicząc pompki.

  • Unikaj monotonii

    Wykonywanie ciągle tych samych ćwiczeń nie jest dobre. Po pierwsze, przestają być efektywne, bo organizm przyzwyczaja się do danej formy wysiłku. Mięśnie przestają się rozwijać i spalamy mniej kalorii. Po drugie, może dojść do przetrenowania i kontuzji. Dlatego plan ćwiczeń należy zmieniać i wprowadzać różne formy aktywności fizycznej.

  • Pamiętaj o obciążeniu

    Pamiętaj o obciążeniu

    Jeśli zależy nam na wzmocnieniu mięśni, trzeba zmusić je do pracy, trenując z odpowiednim obciążeniem. Duże obciążenie przy niewielkiej liczbie powtórzeń gwarantuje przyrost masy mięśniowej. Jeśli zaś obciążenie będzie zbyt małe, nie doczekamy się efektu. Dlatego nie należy wybierać ciężarków, z którymi można ćwiczyć bez wysiłku przez długi czas. To będzie czas stracony.

  • Intensywność też jest ważna

    Aby spalić dużo kalorii, należy długo ćwiczyć. To prawda. Ale prawdą jest też, że intensywny trening zużywa mnóstwo energii. Może więc lepiej ćwiczyć ciężej, ale krócej? To zależy od tego, jaką mamy kondycję. Na początku treningu lepiej ćwiczyć z mniejszą intensywnością, a w miarę poprawy kondycji coraz intensywniej. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest trening interwałowy, kiedy ćwiczy się intensywnie przez krótki czas, potem wykonuje się ćwiczenia z mniejszą intensywnością i znowu przyspiesza.

  • Dieta też jest ważna

    Podczas treningu ważne jest zarówno, ile jemy, jak i co jemy. Dwa typowe błędy to jedzenie bardzo obfitych posiłków po ćwiczeniach (jesteśmy głodni, a przecież ćwiczyliśmy, co usprawiedliwia obżarstwo). Drugie szkodliwe przekonanie głosi, że trzeba ćwiczyć na czczo, by organizm sięgnął po rezerwy energii. To nieprawda. Organizm zareaguje spowolnieniem przemiany materii, a więc efekt będzie dokładnie odwrotny – spalimy mniej kalorii. W dodatku będziemy osłabieni i nie w humorze.