Advertising
Zakumaj.pl

Jak domowymi sposobami poradzić sobie z bezsennością?

Opiekun artykułu: kowalh
Jak domowymi sposobami poradzić sobie z bezsennością?

Jak domowymi sposobami poradzić sobie z bezsennością?

Bezsenność jest bardzo poważnym problemem naszych czasów. Wieczorem nie możemy zasnąć, a następnego dnia z bolącą głową i piaskiem w oczach usiłujemy podołać codziennym wyzwaniom. Wiedząc o tym, co nas czeka, usilnie staramy się zasnąć, ale bez skutku. I tak mijają kolejne godziny… Z bezsennością można sobie jednak poradzić prostymi domowymi sposobami. Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, jak to zrobić.

Advertising
Advertising
Ostrzeżenia:

Jeżeli mimo stosowania różnych metod bezsenność nie ustępuje, skonsultuj się z lekarzem, gdyż może to być objaw poważnej choroby.

  • Wieczorny spacer

    Wieczorny spacer

    Bardzo pomocny może być wieczorny spacer. Spełni on dwa zadania. Po pierwsze, spacerując, dotlenisz swój organizm, co na pewno pomoże ci zasnąć. Po drugie, spacer wyciszy cię i uspokoi, zmniejszy napięcie, które towarzyszyło ci przez cały dzień. Spokojny spacer jest bardzo dobrą formą aktywności przed snem. Obciążające ćwiczenia fizyczne są zdecydowanie niewskazane. Natomiast można jeszcze zalecić pływanie. Jeśli masz możliwość, by wieczorem udać się na basen, skorzystaj z niej, na pewno będziesz potem świetnie spał. Jest tylko jeden warunek – nie zjadaj po pływaniu obfitego posiłku, przed snem nie należy tego robić.

  • Kolację jedz wcześniej

    Kolację jedz wcześniej

    Z wielu względów nie należy jeść kolacji tuż przed snem. Jest to bardzo niekorzystne dla naszej wagi, ale także dla snu. Jeśli kładziemy się z pełnym żołądkiem, narażamy się na problemy z zaśnięciem, a w najlepszym wypadku – na pogorszenie jakości naszego snu. Organizm nie powinien w czasie snu trawić obfitego posiłku, zaburza to funkcjonowanie układu trawiennego. Nie należy również przed snem pić mocnej herbaty czy kawy ani napojów zawierających kofeinę, takich jak coca-cola. Można natomiast zdecydować się na szklankę ciepłego mleka, to stary domowy sposób na bezsenność.

  • Wieczorny relaks

    Nawet jeżeli odprężyłeś się na wieczornym spacerze, możesz jeszcze wiele w tym kierunku zrobić. Przed snem nie słuchaj głośnej, dynamicznej muzyki, zdecyduj się raczej na muzykę relaksacyjną. Raczej nie oglądaj telewizji, zdecydowanie lepszym wyborem jest książka, ale lekka, a już na pewno nie powinien to być podręcznik. Niewskazane jest również korzystanie przed snem z komputera. Praca do ostatniej chwili, sprawdzanie poczty, odpowiedzi na maile i tym podobne sprawy najprawdopodobniej spowodują problemy z zaśnięciem. Nie należy również zapalać zbyt jaskrawego światła w sypialni. Wszystko, co cię otacza, powinno sprzyjać wyciszeniu i uspokojeniu, tak by mózg mógł łatwo przejść od stanu czuwania do snu.

  • Relaksująca kąpiel

    Relaksująca kąpiel

    Pomóc ci może także relaksująca kąpiel. Ciepła woda z dodatkiem aromatycznych olejków wyciszy cię i uspokoi. Możesz przyciemnić światło i zapalić świece. Stworzysz nastrój sprzyjający relaksowi i ułatwiający zaśnięcie. Odpowiedni dobór olejków i ziół również może być pomocny. Ułatwia zasypianie na przykład zapach lawendy.

  • O co zadbać w sypialni?

    Pokój, w którym śpisz, należy przede wszystkim starannie wywietrzyć. Nie powinno być w nim zbyt ciepło, więc odpowiednio wyreguluj kaloryfery. Jeśli śpisz w ciepłym, dusznym pomieszczeniu, nie dziw się, że masz problemy z zaśnięciem. Kolejna sprawa to docierające do pomieszczenia bodźce. W miejscu, gdzie śpimy, powinno być ciemno i cicho. Niekiedy jest o to trudno, zwłaszcza w wielkim mieście. Najpierw zadbaj jednak o to, co zależy od ciebie. Wyłącz telewizor i radio, jeżeli chcesz, możesz słuchać muzyki relaksacyjnej, ale nastawionej dosyć cicho. Zasypianie przy akompaniamencie meczu piłkarskiego albo odcinka serialu kryminalnego to nie najlepszy pomysł. Wyłącz również światło. Jeżeli mimo to w pokoju jest jasno, bo dociera światło z ulicy, możesz zasłonić okna grubymi kotarami albo roletami, ewentualnie używać specjalnej opaski na oczy. Przed hałasem mogą cię ochronić specjalne zatyczki do uszu.

  • Nie zapraszaj problemów do łóżka

    Jeżeli chcesz uniknąć kłopotów z zasypianiem, nie roztrząsaj przed snem różnych problemów. Na ich rozwiązywanie będzie czas następnego dnia, teraz masz się zregenerować. Aby się skuteczniej wyciszyć, kładź się spać zawsze w ten sam sposób, wypracuj sobie swoje osobiste rytuały. Na przykład przed snem wypijasz kilka łyków ciepłej wody, układasz rzeczy na stoliku nocnym, składasz ubranie, gasisz światło. To uspokaja i bardzo ułatwia zaśnięcie.

Popularne tagi
  • sposoby na dobry sen
  • choroba
  • skrzywienie przegrody nosowej
  • komputer
  • rozbudzenie
  • walka z chrapaniem
  • laryngolog
  • poduszka
  • drzemka
  • zmęczenie
  • odpoczywanie
  • kawa
  • sposoby na zasypianie
  • zegar biologiczny
  • energia
Advertising
Advertising
Advertising
Advertising