Zakumaj.pl

Jak skutecznie zasypiać?

Jak skutecznie zasypiać?

Mocny i zdrowy sen zaczyna się już w momencie zasypiania. Dlatego warto się do snu starannie przygotować. Często popełniamy jednak proste błędy, a w efekcie – nie wysypiamy się. Jak skutecznie zasypiać, by następnego dnia być pełnym energii, dowiesz się z tego artykułu.

  • Sypialnia

    Sypialnia

    Pomieszczenie, w którym śpisz, musi spełniać pewne wymagania. Sypialnia powinna służyć tylko do spania. Nie jest to ani pokój telewizyjny, ani gabinet do pracy. W zasadzie nie powinno być tu miejsca dla telewizora, komputera i całej reszty sprzętu elektronicznego. Jednym wyjątkiem może być odtwarzacz, który potrzebny jest do słuchania muzyki, najlepiej relaksacyjnej albo klasycznej. Poza tym trzeba zadbać o wyciszenie pomieszczenia. Jeśli okna przepuszczają hałas, warto je uszczelnić lub nawet wymienić. Pomóc mogą także grube kotary, tłumiące dźwięki z zewnątrz. Kolejna sprawa to światło. Dziś mieszkania są zanieczyszczone smogiem elektromagnetycznym, jest w nich także za dużo światła nocą. Ten problem mogą rozwiązać rolety na oknach i usunięcie z sypialni zbędnych źródeł światła.

  • Gdy nie mamy sypialni

    Gdy nie mamy sypialni

    Jeśli nie masz osobnego pokoju do spania, te same zasady odnoszą się do miejsca, gdzie stoi twoje posłanie. Powinno ono być w jakiś sposób wydzielone i zapewniać choć trochę intymności. Można to uzyskać w różny sposób. Przede wszystkim trzeba odpowiednio ustawić meble, by stworzyć osobną przestrzeń do spania. Można zaznaczyć jej odrębność, malując ściany na inny kolor, wprowadzając tapety albo zmieniając wystrój podłogi. Wystarczy przykryć ją puszystym dywanikiem, by poczuć się bardziej zrelaksowanym. Ciekawym rozwiązaniem może być baldachim nad łóżkiem albo kotara lub przesuwana ścianka oddzielająca kącik sypialny od reszty pomieszczenia.

  • O czym nie można zapomnieć – sypialnia

    Przed pójściem spać sprawdź, czy w sypialni panuje porządek. Bałagan rozprasza i utrudnia zasypianie. Obowiązkowe jest staranne posłanie łóżka. Jeśli kładziesz się do łóżka ze zmiętą, byle jak rzuconą pościelą i pościąganym prześcieradłem, mogą pojawić się problemy z zaśnięciem. Koniecznie wywietrz pokój, w którym spisz. Nie zaniedbuj tego nawet w zimowe mrozy. Poza tym należy dbać o wygodę, a więc dobrze dobrany materac, właściwą kołdrę i odpowiednie poduszki. Powłoczki muszą być czyste, więc nie zapominaj ich wymienić. Warto płukać poszewki w pachnącym płynie do bielizny. Można je także wyperfumować, najlepiej zapachem lawendy.

  • O czym nie można zapomnieć – przygotowanie do snu

    Przed snem potrzebujemy trochę czasu na wyciszenie i uspokojenie. Cały dzień byliśmy aktywni, w natłoku różnych spraw, teraz musimy przygotować się do snu, wejść w inny rytm. Pomocny może być wieczorny spacer. Można posłuchać muzyki albo poczytać książkę. Doskonałym sposobem na pozbycie się napięć jest relaks albo medytacja. Można też skorzystać z urządzenia do masażu, wziąć prysznic albo przygotować sobie relaksującą kąpiel.

  • Co utrudnia zasypianie?

    Jest wiele czynników, które utrudniają zasypianie. Oto niektóre nawyki, których warto się pozbyć:
    * praca na laptopie w łóżku do ostatniej chwili przed snem,
    * oglądanie telewizji i podjadanie przekąsek typu chipsy w łóżku,
    * zjadanie obfitej, ciężkostrawnej kolacji przed snem,
    * picie kawy albo coca-coli przed snem,
    * chodzenie spać o różnych porach,
    * odsypianie zarwanej nocy w ciągu dnia,
    * spędzanie całego dnia w zamkniętych pomieszczeniach,
    * spędzanie całego dnia w pozycji siedzącej – przy biurku, w samochodzie, przed telewizorem.