Zakumaj.pl

Ćwiczenia pilates – co warto o nich wiedzieć?

Ćwiczenia pilates – co warto o nich wiedzieć?

Coraz bardziej popularne ćwiczenia pilates narodziły się około stu lat temu – ich podstawą był program rehabilitacyjny dla pacjentów opracowany przez Josepha Pilatesa w czasie pierwszej wojny światowej. Metoda okazała się doskonała i zdobywała sobie coraz więcej zwolenników. Pilates może ćwiczyć każdy, niezależnie od formy fizycznej. Te ćwiczenia to doskonały sposób na poprawę kondycji, spalenie tkanki tłuszczowej i poprawę sylwetki.

  • O czym trzeba pamiętać?

    O czym trzeba pamiętać?

    Kiedy ćwiczymy pilates, liczba powtórzeń nie jest najważniejsza. To, co się liczy, to staranność wykonania ruchu i odpowiednie oddychanie. Istotą ćwiczeń jest rozciąganie, spinanie i rozluźnianie mięśni.

  • Kto może ćwiczyć pilates?

    Kto może ćwiczyć pilates?

    Pilates może ćwiczyć każdy. Jest to doskonała metoda dla ludzi, którzy nie trenowali niczego od dawna i nie mają kondycji. Świetnie nadaje się dla osób z dużą nadwagą. Nie obciąża stawów i kręgosłupa, więc mogą ćwiczyć także ci, którzy mają z nimi problem. Są to spokojne ćwiczenia, bez gwałtownych ruchów, nie wymagające dużo siły fizycznej.

  • Jakie zalety ma pilates?

    Jakie zalety ma pilates?

    Pilates uczy prawidłowo oddychać, czego często nie potrafimy, bo spędzając większość czasu w pozycji siedzącej oddychamy płytko, a mięśnie oddechowe się rozleniwiają. Poza tym metoda ta wzmacnia i rozciąga mięśnie całego ciała, doskonali poczucie równowagi, wysmukla sylwetkę, poprawia także kondycję psychiczną, która jest ściśle związana ze stanem naszego ciała. Warto ćwiczyć pilates, chociażby po to, by uniknąć problemów z kręgosłupem. Każdy, kto doświadczył bólu pleców, wie, jaki dyskomfort powodują. Dlatego warto ich uniknąć, wzmacniając swoje ciało.

  • Co jest istotą metody Pilatesa?

    Co jest istotą metody Pilatesa?

    Istotą tej metody jest wzmocnienie najgłębszej warstwy mięśni brzucha. Dzięki silnym mięśniom brzucha (tzw. obręcz środkowa) prawidłowo oddychamy, mamy prostą postawę, lepszą równowagę i koordynację ruchów. Stajemy się silni i zwinni, jak tancerze, z którymi również na początku rozwoju metody pracował Joseph Pilates.

  • Jak ćwiczyć?

    Jak ćwiczyć?

    Pilates można ćwiczyć w wielu klubach fitness, gdyż jest tam stałym punktem programu. Dostępne są również kasety wideo z nagranymi ćwiczeniami i instruktażem oraz podręczniki przeznaczone do samodzielnej pracy. Materiały na temat tej metody można także znaleźć w Internecie. Do ćwiczeń potrzebny jest jedynie wygodny, luźny strój oraz mata albo koc. Nie są konieczne buty sportowe, można ćwiczyć boso albo w skarpetkach.

  • Przykładowe ćwiczenie – piła

    Przykładowe ćwiczenie – piła

    Siadamy prosto z nogami wyciągniętymi przed siebie. Stopy powinny znajdować się na wysokości barków. Unosimy proste ramiona na boki i wciągamy brzuch. Teraz skręcamy tułów i sięgamy lewą dłonią do prawej stopy, robiąc wydech. Pochylamy się i napinamy jeszcze bardziej mięśnie brzucha. Wracając do pozycji wyjściowej robimy wdech i skręcamy tułów w drugą stronę. Pełne ćwiczenie obejmuje 3 takie sekwencje.

  • Przykładowe ćwiczenie – setka

    Przykładowe ćwiczenie – setka

    Leżymy na plecach, ręce wzdłuż ciała, dłonie płasko na podłodze. Uginamy nogi w kolanach pod katem prostym i unosimy, tak by uda były prostopadłe do podłogi. Napinając mięśnie brzucha, unosimy głowę, barki i ramiona. Rób wdechy i wydechy, jednocześnie unosząc i opuszczając dłonie. Jedna seria obejmuje 5 naciśnięć dłoni i pięć uniesień. Każdemu naciśnięciu (opuszczeniu) dłoni towarzyszy krótki wydech, a każdemu uniesieniu – krótki wdech. Przed unoszeniem dłoni trzeba je obrócić grzbietem do dołu. Pełne ćwiczenie obejmuje 10 takich serii. Początkujący powinni między seriami robić przerwę na 20 oddechów.

Ostrzeżenia:

W przypadku schorzeń kręgosłupa lub innych problemów zdrowotnych przed podjęciem ćwiczeń należy skonsultować się z lekarzem.