Zakumaj.pl

Nordic walking – co warto o tym wiedzieć?

Nordic walking – co warto o tym wiedzieć?

Spacerując po parku, po plaży, a nawet po mieście, łatwo zauważyć osoby uprawiające nordic walking, czyli chód z kijkami. Od kilku lat jest to niezwykle popularny sport, który uprawiają osoby młode, w średnim wieku, jak również starsze. Zanim zakupi się kijki i rozpocznie chodzenie z nimi, konieczne jest poznanie podstawowych zasad.

  • Dobre kijki

    Dobre kijki

    Przed rozpoczęciem uprawiania nordic walkingu trzeba zaopatrzyć się w odpowiednie kijki. Ich wybór uzależniony jest od kilku czynników. Przede wszystkim wzrost. Niedopasowane do niego, za krótkie lub za długie nie tylko będą niewygodne, ale mogą przyczynić się do problemów z kręgosłupem. Dobrze dobrany kijek ma wysokość 70% wzrostu i najlepiej, aby sięgał do łokcia sportowca. Na początku można zdecydować się na kijki o 5 centymetrów krótsze i wraz z nabraniem doświadczenia wydłużyć je. Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na długość swojego kroku i kondycję fizyczną.

  • Chwytanie kijka

    Każdy kij do nordic walkingu wyposażony jest w uchwyt z chwytakiem, dzięki czemu można go wygodnie trzymać w ręce. Chwytaki-paski pomagają ułożyć rękojeść w dłoni i nie dopuszczają do wypadania kijka z dłoni w trakcie szybkiego chodu. W czasie uprawiania sportu, przy odepchnięciu się zewnętrzna część dłoni jest oparta na pasku. Z tego powodu nie powinien on obcierać i budzić dyskomfortu ani powodować ran. W przeciwnym razie uniemożliwi poprawne i długotrwałe trenowanie.

  • Pozycja wyjściowa

    Pozycja wyjściowa

    Rozpoczęcie chodzenia z kijkami należy rozpocząć od przyjęcia pozycji wyjściowej, czyli wyprostowanego kręgosłupa. Nie wolno garbić się, odchylać na boki, powłóczyć nogami. Ramiona przez cały czas trwania marszu powinny być rozluźnione, głowa uniesiona i skierowana przed siebie.

  • Przebieg marszu

    Przebieg marszu

    Pierwsze kroki marszu nie wymagają ich użycia, mają jedynie lekko rozgrzać ciało. Po kilku metrach można włączyć je do maszerowania.

    Zrobić krok do przodu lewą nogą. W tym momencie prawa ręka i prawy kijek również powinny znaleźć się z przodu. Należy przycisnąć go do podłoża i odepchnąć się nim. W trakcie maszerowania trzeba pamiętać, że zawsze jeden z kijków musi znajdować się z tyłu. Przy odpychaniu się kijem od podłoża trzeba pamiętać, że ręka powinna być wówczas wyprostowana w łokciu.

  • Dla początkujących

    Dla początkujących

    Pomimo tego, że nordic walking wygląda łatwo i niepozornie, zmusza do używania mięśni, o których wcześniej się nie wiedziało. Dlatego początkujący trenujący nie powinni przesadzać z czasem trwania pierwszych marszy. Nie powinny być one dłuższe niż 20 minut, gdyż mogą doprowadzić do zakwasów.