Zakumaj.pl

Jak bezpiecznie biegać w upale?

Jak bezpiecznie biegać w upale?

Dzień bez biegania to dla niektórych osób dzień stracony. Chcą i muszą biegać, nawet jeżeli termometr wskazuje bardzo wysoką temperaturę. W takich chwilach najlepiej byłoby zaszyć się w cieniu, jednak gdy nie wchodzi to w grę i bieg ma urozmaicić dzień, można to zrobić. Trzeba jednak bardzo dokładnie przestrzegać kilku zasad, które zapewnią bezpieczeństwo w trakcie treningu.

  • Nawadnianie organizmu

    Nawadnianie organizmu

    Bieganie w czasie upalnego dnia wymusza konieczność ciągłego nawadniania się. Nie można wypić tylko przed biegiem albo po nim, trzeba pić także w trakcie, dlatego najlepiej zaopatrzyć się w butelkę z zimną wodą i biegnąc, popijać kilka łyków co 5 – 10 minut. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko odwodnienia oraz związanych z tym nieprzyjemności – zawrotów głowy lub omdlenia.

  • Miejsce biegania

    Zamiast biegać po odsłoniętych polach i łąkach, kiedy nadchodzi upał, lepiej zmienić miejsce na bardziej ocienione. Doskonale nadają się do tego parki z drzewami rosnącymi przy alejkach. Dzięki nim przynajmniej częściowo jest się w cieniu. Co więcej, parki często posiadają fontanny, przy których można odpocząć albo opanować ewentualne osłabienie oraz zawroty głowy.

  • Pora biegania

    Pora biegania

    Wiosną lub jesienią pora biegania nie ma szczególnego znaczenia i można ją dopasować do swojej wygody. Jednak w czasie upalnych dni trzeba omijać niektóre godziny, zwłaszcza porę od 11 do 15, kiedy słońce grzeje wyjątkowo intensywnie i łatwo o udar cieplny. Jest on niebezpieczny dla zdrowia i może prowadzić nawet do śmierci. Znacznie lepszy do biegania jest poranek albo godziny późno popołudniowe, kiedy temperatura jest znacznie korzystniejsza dla ruchu oraz zdrowia.

  • Dobry ubiór

    Dobry ubiór

    Przed rozpoczęciem biegania należy pamiętać o odpowiednim stroju. Powinien być on lekki, odprowadzający pot i nie powodujący odparzeń w żadnych miejscach na ciele. Koszulka powinna być luźna i przewiewna. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup stroju, który będzie odprowadzał pot, zamiast go wchłaniać, dlatego ze stroju do biegania dobrze jest pozbyć się bawełny.Nie można również zapominać o skarpetkach. Powinny być wygodne, miękkie, dobrze wchłaniające pot. Spocona noga może spowodować powstanie bolesnych pęcherzy. Jeśli to możliwe, trzeba mieć przy sobie zapasową parę skarpetek oraz pamiętać, żeby po skończonym treningu dobrze wysuszyć buty.

  • Bolesne skurcze

    Bolesne skurcze

    Pocenie się latem, w czasie upałów, jest znacznie większe niż w inne dni. Wiąże się to z utratą licznych soli mineralnych, a to z kolei ze skurczami mięśni, które są bolesne, a nawet niebezpieczne. Z tego powodu konieczna jest odpowiednia dieta, bogata w owoce oraz napoje (np. banany, jogurty, grejpfruty), które dostarczają niezbędnych składników mineralnych.