Zakumaj.pl

Jak trenować podczas pobytu na basenie?

Jak trenować podczas pobytu na basenie?

Pobyt na basenie to świetna okazja do treningu. Można ćwiczyć w grupie, można też indywidualnie. Wodny aerobik czy gra w piłkę to jednocześnie wspaniała zabawa i doskonały trening. Woda zwiększa intensywność ćwiczeń, gdyż stawia nam opór, a więc uzyskujemy lepszy efekt. Jednocześnie ze względu na wyporność ćwiczenia w wodzie mniej obciążają stawy, są zatem doskonałe dla osób z dużą masą ciała. Jeśli chcesz nabrać kondycji i wyrobić sobie mięśnie, połącz przyjemne z pożytecznym i ćwicz w basenie. Na co zwrócić uwagę podczas takiego treningu, dowiesz się z tego artykułu.

  • Zacznijmy od podstaw

    Zacznijmy od podstaw

    Aby trening był efektywny, należy ćwiczyć codziennie przez co najmniej 20 minut. Trzeba pamiętać, by nie zaczynać treningu bez rozgrzewki, także wtedy, gdy ćwiczymy w basenie. Podczas ćwiczeń bardzo ważny jest odpowiedni strój. Powinien to być jednoczęściowy kostium kąpielowy, odpowiednio dobrany, by zapewniał swobodę ruchów. Należy również zaopatrzyć się w gogle. Jeśli nie jesteś najlepszym pływakiem, nie przejmuj się – masz do dyspozycji deski do pływania i inne wypornościowe elementy, jak makarony, pasy, mankiety i piłki, które pomogą ci utrzymać się na wodzie. W basenie możesz wybrać miejsce o odpowiedniej dla ciebie głębokości.

  • Kilka słów o oporze

    Kilka słów o oporze

    Woda jest doskonałym ośrodkiem do ćwiczeń, bo stawia nam opór większy niż powietrze. Dzięki temu ćwiczenia wykonywane w wodzie są bardziej efektywne. Poruszając się w wodzie, na przykład idąc po dnie basenu, wyraźnie czujemy nacisk wody. Na lądzie opór powietrza jest nieodczuwalny, o ile nie wieje silny wiatr. Ten opór wody zmusza nasze mięśnie do pracy – najprostsze ćwiczenie to zwykły spacer po dnie basenu.

  • Kilka słów o wyporności

    Kilka słów o wyporności

    Ćwicząc w basenie, znacznie mniej obciążamy stawy, niż podczas ćwiczeń na macie. Woda wypycha nasze ciało do góry i redukuje jego ciężar (zgodnie ze znanym ze szkoły prawem Archimedesa). Nie należy jednak ćwiczyć w zbyt głębokiej wodzie. Duża wyporność redukuje wtedy nasz ciężar, ale jednocześnie wzrasta opór i poruszanie się jest utrudnione, a trening nie daje właściwych efektów.

  • Przyrządy do ćwiczeń

    Przyrządy do ćwiczeń

    Trenując w basenie, wcale nie jesteśmy skazani na nudę. Mamy do dyspozycji wiele urządzeń, które przystosowano do pracy pod wodą. Są to specjalne rowery stacjonarne, steppery oraz bieżnie.

  • Jak wykorzystać opór wody?

    Jak wykorzystać opór wody?

    Opór wody ma wpływ na intensywność naszego treningu. Można ten opór zwiększać albo zmniejszać. Opór jest większy, gdy wykonujemy w wodzie ruch wyprostowaną nogą albo ręką, a mniejszy, gdy kończyna jest zgięta. Kierunek ruchu też ma znaczenie – poruszając rękami i nogami w przeciwnym kierunku, powiększamy opór.